Gruvning...


Ikväll ska jag på Body Pump.. Så jag sitter och gruvar mig... Vet ju hur jobbigt det är, och vilken träningsvärk som väntar.. Kanske hinner jag bli förkyld tills dess, eller magsjuk eller nåt...

Näedå, så illa är det itne... försöker jag intala mig själv... Jag har ju gjort det förr och vet att jag inte kommer dö... Jag vet att jag rent av kommer att må bättre sen och bli piggare.... (Om en vecka när träningsvärken lagt sig i allafall, tills dess kommer jag inte att kunna gå normalt.. Inte sätta mig normalt.. Inte vända mig i sängen normalt.. Inte ställa mig normalt....)
Men som man säger: Ska man vara fin får man lida pin!!
OCh som vi har lärt V säga, som han använder alldeles fööör smart ibland: Måste man så måste man!!

Vad är egentligen träningsvärk?
Experter har genom åren haft olika teorier om träningsvärk. Tidigare var den allmänna uppfattningen att smärtan berodde på syraöverskott, genom ansamling av laktat, en slaggprodukt som bildas i musklerna vid energiproduktion. Men eftersom såväl elitidrottsmän som ovana motionärer producerar laktat, och träningsvärk dessutom är vanligare bland otränade och i samband med nya övningar, övergavs den teorin. I dag tror forskare istället att smärtan orsakas av små skador på muskelceller vid högintensiv belastning (exempelvis squash) eller långa perioder av kontinuerlig ansträngning som vid långdistanslöpning. Skadorna uppstår där cellerna är som svagast och värken dröjer eftersom nervcellerna är lokaliserade till den kringliggande vävnaden. Smärtan beror delvis också på att inflammation och svullnad bildar tryck mot nervceller och blodkärl i musklerna. Med hjälp av mikroskop och muskelprov kan man se den här sortens skador hos maratonlöpare efter ett lopp. Forskare har också visat att nedbrytningen tilltar i början av läkningsprocessen, vilket är ytterligare en förklaring till varför inte smärtan gör sig påmind omedelbart.

Så nu vet ni det...
Fast det är ju bara teorier... Det är ingen som vet vad träningsvärk är...Lustigt...


Det går fortsatt bra med motionen i alla fall.. Jag och Stella var ut på en 45 minpromenad igår...
Plus några till korta promenader, hon vägra bajsa!!
Idag blir det nog ingen långprommis, men då ska jag ju träna istället...

So long!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback