Godis!!

Morgondagen hade jag tänkt ägna åt följande:
*Crosstrainer 60 min (Den hänger på en skör tråd nu, då granen flyttat in, så imorgon blir nog sista dagen min kära vän Crosstrainern får bo i vardagsrummet, sen får den nog flytta upp på övervåningen över helgerna, så jag får passa på medans E jobbar...)
*Hälsa på Momma och ta med fågelfrön, då våran restaurang helt tappat sin kundkrets, bara ytterst sällan det kommer nån och äter. Våran 20 kg´s säck är det kvar kanske 4/5 och Mommas var snart tom... Köpte de samtidigt...
*Städa litegranna, inte mycket, nån sväng med dammsugarn, kanske nån runda med moppen, och byta sängkläder. Sen tror jag banne mig inte att det blir nån mer städning. Om jag inte får en massa tid över och en massa energi över då förstås. Just nu känns det inte så....
*Slå in de klappar jag inte orkar slå in ikväll.
*Baka julgodis!!
.
Tänkte testa ett nytt recept oxå, nämligen detta:

Lakritskola

(60 st)

3 dl vispgrädde

3 dl strösocker

1 dl sirap

2 tsk kakao

1 påse turkisk peppar (hårda lakritskarameller)

2 tsk smör

 

Klä en form, ca 20 x 20 cm, med bakplåtspapper. Pensla papperet med lite fett.

Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en vid gryta. Koka upp och koka kraftigt utan lock tills termometern visar 120-125 grader eller tills smeten klara kulprovet (Kulprov: droppa lite kolasmet i en kopp med kallt vatten. När provet kan rullas till en kula är smeten färdigkokt.). Det tar ca 12-15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då. Krossa karamellerna genom att försiktigt dunka påsen med en liten kastrull eller mixa i matberedare. Vänd ner de krossade karamellerna och låt smälta i kolasmeten. Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kallt att sätta sig. Skär eller klipp kolan i bitar och lägg in varje kola i plastfolie eller smörgåspapper. Förvara svalt i burk med lock eller i plastpåse.

(Hittade det på http://blogg.expressen.se/anna-recept/category.jsp?catid=2056)

.

Åååhh, nu börjar granen dofta!!

Mmmmm, en julkänsla sprider sig....

Haha, E skämmer bort granen!!

Man har ju hört att man ska stoppa en sockerbit i vattnet man vattnar granen med, har ingen aning om varför, men det är väl nån gammal skröna...

E berättade precis att han blandat vattnet med krukväxtnäring, och vanlijsocker!!

Gulligt!!

Påklädning kommer att ske imorgonkväll, när V kommer, men såhär ser den ut för tillfället!

Näe, nu blir det nog lite klappinslagning.

Ju mer jag gör ikväll, desto mindre blir det att göra imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback