Nytt recept!

Idag provar vi ett nytt fiskrecept som jag hittade igår.
Minns inte riktigt vart, nånstans på nån receptsida...

Festlig lax heter den i alla fall, och receptet lyder som följer!

 

* 8 hg lax, eller en portionsbit/person (Själv köpte jag en sån där blandpåse från Findus med fisktärningar med lax, hajmal och sej)
(Ser att proportionerna inte riktigt stämmer, men receptet med 800g fisk är för 6 pers, så jag tog bara 400g, men gjorde lika mycket sås ändå.... Jaja, det är ju oftast såsen som är godast!)

* 1 dl vatten

* 3 msk hummerfond

* 1 dl creme fraiche

* 2,5 dl matlagningsgrädde

* 2 tsk fransk senap
* 1 knippa dill (Glömde jag, trodde jag hade torkad dill men icke.... Jaja....)
* Ev 3 msk röd stenbitsrom (Har jag inte heller..... Jaja....)
Salt, peppar, cayennepeppar och en köttbuljongtärning slängde jag i oxå, på eget bevåg. Köttbuljong brukar fylla ut smaken så bra och salt och peppar måste man ju ha såklart!

Skär fisken i tärningar (om de inte är färdiga då, då går det ju ännu fortare!)
Blanda vatten, fond, creme fraiche, grädde och senap och låt det koka ihop. L'gg sen i fiskbitarna och låt de sjuda under lock ca 15 min.
Lägg i dill och ev rom. Servera med pressad potatis!

Så nu står kastullerna på spisen, får se hur det smakar sen nu då!

Hej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback