På glid!!

Hej allihopa!!
Har haft fullt upp idag!
Har ägnat mina (låne)skidor lite tid!
Först rengjorde vi de!
Och sen på med paraffin, för glidet, som stryks på här.
Efter 3-4 lager med paraffin som som strykts i omgångar, så var det dags att sickla bort allt paraffin, som man precis strykt på!
Sen så borstades det i färdriktining, och sen så skulle glidet vara klart!
Våran "vallaexpert" tillika skidutlånare tyckte "mina" skidor blev riktigt bra, och jag tror nästan han ville ha tillbaka de! Sen var det dags för fästet!
3 lager med Ski-go, -1 till -9 som rubbades ut emellanåt.
Sen var det klart!
Och med så mycket möda nerlagt, så var jag ju bara tvungen att ta ett provåk när jag kom hem, trots den låga temperaturen!
Kallt, men ack så vackert!
Som sagt, kallt men ack så vacker! =)
Hur var glidet då?
Jodå, bra glid, kanske lite strävt ibland, särskilt med lite nysnö i spåret, inbillar mig att den högg tag i fästvallan lite. Och då vallan var för bara ner till -9 så tog den kanske emot lite, men vid stakning och nerförsbacke var glidet betydligt bättre!
Fästet var kanonbra när jag orkade trycka ner skidorna ordentligt!
Ibland tänkte jag att jag nog inte gör skidorna rättvisa.
.
Prövade även lite ny stakteknik som "skidutlånaren" tipsade om igår. Och då orkade man betydligt mera stakning!!
Hålla armarna nära kroppen, och aldrig sätta i staven framför tårna. Då kunde jag till och med "hoppa" med hälarna! En gång så mycket så jag tippade framlänges över skidorna!
.
Tänk vad lite teknik kan göra!
Och valla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback