Taggad!

Har precis kikat på de andra två avsnitten av Mitt liv som Hellner och jag blir så himla taggad!!
Åh, jag vill oxå ha en massa personliga tränare, kostrådgivare och andra hjälpmedel!!
Tänk å ta tjänsledigt och bara kunna fokusera på träning och mat.
Vad otroligt roligt det skulle vara!
.
Om det inte händer så mycket mer på vågen här framöver så måste jag nog börja fundera över kosten.
Visst kan jag absolut skärpa till mig mer med godsaker och onyttigheter på helgerna, men jag vet inte om det är det enda som krävs. Jag vill inte gå på nån diet, och eller sluta med nånting, t.ex kolhydrater, vilket jag heller inte tror att man måste göra. Men man kanske måste fördela det annorlunda, alltså kolhydrater/proteiner/fett.
Och det är ju det som är det svåra, hur ska jag veta hur man ska äta för bästa resultat??
Tror att det är här som det svåra kommer att bli för mig, träningen känns inte på nåt vis jobbig nu, bara rolig och härlig, men maten...
.
NÄR ska jag äta, HUR ska jag äta och VAD ska jag äta??
.
Nähä, nu är klockan snart halv elva igen, jag som har tänkt lägga mig tidigt hela veckan!

Kommentarer
Postat av: Kickan

Du ska äta 5 ggr om dan (frukost, lunch, middag, 2 mellanmål) med helst 3-4 timmars mellanrum. Då håller du blodsockret jämt över dagen och undviker hunger. Du ska äta ca 2000 kalorier om dan fördelat ungefär såhär: 600 + 200 + 600 + 200 + 400 (i inbördesordning, frukost till middag).

Du ska äta av allt enligt denna tallriksmodell: fyll halva tallriken med grönt, 1/4 med kolhydrater (potatis/pasta etc) och 1/4 med kött/fisk etc. Fett får du ju via stekolja, kanske en halv avocado i salladen.

Du ska äta fullkornsprodukter när det kommer till pasta, ris, bulgur etc. Undvik lightprodukter så långt det går. De är kanske kalorisnålare men innehåller mycket annat skräp.

Du ska äta fil eller gröt till frukost, med fullkornsbröd (knäckebröd eller grovt mjukt bröd. Se till att det är hela korn/rågprodukter i.) och ägg.

Du ska dricka mycket vatten. Drick gärna ett glas en stund innan varje måltid så känner du dig lite mättare.

Du ska inte handla hungrig.

Du ska gärna äta "vad du vill" på helgen! Men se till att inte helgen blir för lång, fre-lö-sö blir nästan halva veckan! utan välj 1-2 dagar.

Du ska.. nä nu måste jag gå till skolan. får fortsätta sen.

Men undvik feta såser och gratänger. Ät "ren" mat med få ingridienser. Köp produkter som innehåller få ingridienser. Ex bröd; undvik milslånga innehållsförteckningar med massa E-nummer.

Ät ex en bit kött, med bulgur och en grönsallad, en matig pastasallad, kyckling, hemmagjorda klyftisar med lite olja, och en stoor sallad och tzatziki.

2011-02-09 @ 07:44:02
Postat av: Anonym

de finns nog inget riktigt rätt svar på din fråga, som tex ovannämda skrivit du ska äta middag som sista mål...egentligen bör du äte ett senare mål också för att ligga på tom mage så länge är inte heller bra... jag tror att man ska prova sig fram och hitat sin egen väg till hur de funkar bäst..

Boven för många kan vara att man blandar mycket fett med mycket kolhydrater. jag tror på att man äter lite av varje. så mår magen och en själv bäst. Sedan tränar du ganska mcyket så då kräver du mer i magen som ger dig energi.

Men frukosten lägger grunden för dagen, så är de i alla fall för mig..

bra kämpat med motion och vikt =)

2011-02-09 @ 09:34:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback