Könskampen!

Något som verkligen gjort mig positivt överraskad sen jag fick barn är att ingen, som inte vetat att Alvin är en pojke, har förutsatt att han är en pojke!!
Trots att jag är ganska stereotyp och ofta klär honom i blått eller grönt, framförallt grönt då det är MIN favoritfärg, så har nästan alla (kan bara komma på en som varit säker på att han är en pojke) alltid frågat om det är en pojke.
Från gamla damer till raggare. 
"Är det en pojke eller flicka? Man kan aldrig vara säker nuförtiden!" brukar det låta.
.
Och det tycker jag är skitkul, det är ett stort steg i kampen mellan könen för mig, att ingen förutses vara på ett särskilt sätt!! 
.
Jag är inte nån supergenusaktivist eller vad man ska kalla det, jag försöker bara behandla folk utifrån deras personer, inte deras kön. Jag brukar t.ex försöka köpa presenter till folk INNAN de får barn, när man inte vet vilket kön det är, för att hålla det könsneutralt. 
Jag önskar att jag behandlar pojkar och flickor lika, särskilt i mitt yrke, och jag tror att jag agerar utifrån deras ålder/behov men förmodligen påverkas jag omedvetet av deras kön.
.
Jag tycker inte att könskampen handlar om att alla tjejer ska leka med bilar/köra traktor och att alla killar ska börja leka med dockor, jag tycker det handlar om att alla ska ha friheten att välja själv vad de vill göra, inte styras utifrån vilket kön de har, inte förväntas agera på ett särskilt sätt för att de har ett visst kön.
Vill tjejer vara små prinsessor och leka med dockor så ska de självklart få göra det, men vill de hellre köra traktor/bil/skoter så ska de lika självklart få göra det. No questions asked! Och vice versa såklart!
.
Visst har jag "pojkkläder" på Alvin, skulle inte sätta på han en klänning, och drar mig för om det är nåt blommigt eller med nån spets eller nåt som är typiskt "tjejigt", men jag försöker hitta "könsneutrala" kläder i de flesta fall. 
Och skulle han sen välja själv att bära klänning/rosa/blommigt, måla naglarna eller göra nåt annat tjejigt så skulle det vara HELT OK för mig.
.
Jag gillar kläder med mycket färger, och helst många färger tillsammans!!
Som dessa byxor älskar jag!!
Och hade köpt de oavsett om jag haft en liten tjej.
.
Sen tycker jag det finns mycket roligare kläder till tjejer och hade såklart köpt klänningar och sånt om jag fått en tjej. Fast rosa har jag aldrig varit så mycket för, inte till mig själv heller.
.
Ja, det jag ville ha sagt är alltså att jag tycker det är kul att folk inte förutsätter att Alvin är en pojke, inte ens när han har blåa kläder!!
.
(E däremot är orolig att det betyder att han ser ut som en tjej...)
(Och min syster däremot som klär sin son i rosa arvegods ibland upplever att ALLA förtsätter att han är en tjej då. Så  vi är väl inte helt framme än...)

Kommentarer
Postat av: Helena

Det där känner jag igen. Trots mycket rosa och rött till Jeans exempelvis får jag också frågan om det är en pojke eller flicka... Eller "Vad heter bebisen?"

2012-08-15 @ 22:49:00
URL: http://helenashopkok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback