Hmm, diagnos!

Imorse när jag låg i sängen funderade jag, och kom att tänka på gallsten...
Med tanke på ryggsmärtan igår, och kanske även klådan...
Var tvungen att googla och detta var vad jag hittade:

Symtom

Om man har ett gallstensanfall gör det oftast ont i attacker med stunder emellan då det gör mindre ont. Vanliga symtom är att

  • det gör ont på ett skärande eller krampartat sätt under revbenen på höger sida
  • man har ont högt upp i magen vid mellangärdet och smärtan strålar ut mot ryggen och högra axeln
  • det känns ömt över gallblåsan samtidigt som det gör ont
  • man känner sig uppblåst och bubblig i magen samt illamående och kallsvettig.

Extra vanligt under graviditet

Gravida kvinnor får oftare gallsten än kvinnor som inte är gravida. Det beror på att innehållet av kolesterol i gallan ökar under graviditeten, och därmed bildas stenar lättare. Om man är gravid och brukar ha gallstensbesvär ska man fråga sin läkare vilka läkemedel som är lämpliga att använda. Man kanske inte kan ta de mediciner som man brukar använda med tanke på fostret.

.
Ja, vad säger man, tycker det stämmer bra!
Det tyckte barnmorskan oxå! Gallsyra proverna hade inte kommit än, så vad de säger vet vi inte, men det skulle förklara både smärtan igår, och förmodligen klådan oxå, då det påverkar levern, fast det borde ha synts på proverna tyckte hon.
Jag var inget typiskt fall för nåt konstaterade hon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback