Angående H&M!

Ni har väl inte missat hur de stackars fabriksarbetarna har det när de tillverkar våra kläder?
Tycker oxå att det är förjävligt.
Läser om folk som sagt upp sina H&M-kataloger och aldrig mer ska handla där.
Vilket är väldigt fint gjort!!
 
Själv har jag inte gjort det. Har väl inte reagerat så starkt överhuvudtaget. 
Känns inte som att det är nån nyhet, det visste man ju redan att det är såhär.
Hur tror folk annars att vi kan köpa så billiga kläder?
 
Den stora frågan är: Vart tror folk att det är nån skillnad? Vilken affär ska man gå på för att undvika att plaggen är tillverkade av nån underbetald sjubarnsmamma i nån förskräcklig liten fabrik med usla arbetsförhållanden??
Att H&M är uppmärksammade just nu är ju för att Kalla fakta granskat just de, men jag tror att det ser likadant ut hos de flesta "vanliga" affärerna i Sverige.
 
Självklart är det ju en fin tanke och gest att undvika H&M, ingen kan göra allt men alla kan göra nåt, men ja, som sagt, vart ska man handla då?
 
Jag tror oxå, helt obekräftade uppgifter som jag tänker alldeles själv, att H&M kanske ändå kan vara ett av de bättre ställena, då det är ett så stort världsomspännande företag, att det är väldigt hårt granskat. Jag kan ha fel...
Såhär säger de själva:
– I Kambodja finns det fackliga diskussioner och kollektivavtal som fungerar. Det kan bli bättre absolut. Men det handlar om hela landets konkurrenskraft, och det bästa man kan göra är att köpa från landet. Det är inte en fråga om att vi ska vara där, det hade sett mycket sämre ut om vi inte funnits på plats, säger H & M:s vd Karl-Johan Persson till Kalla Fakta.
 
 
Såg på nån tröja från Ellos som jag köpt att de märkt den lite annorlunda, förmodligen för att kanske lura nån att de är svensktillverkade.
Designed in Sweden.
Men baksidan avslöjar sanningen.
Hur man ska bete sig vet jag inte, men jag är inte förvånad i alla fall.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback