Ortobionomi!

Ja, det var en väldigt häftig upplevelse!!

Hon började att fråga varför jag var där, så det berättade jag! Det vet ni ju redan!

Hon sa att det jag hade berättat hade talat om för henne att mina höftböjarmuskler var låsta.

Och sen satte hon igång.


Dessutom pratade hon konstant under timmen om vad musklerna heter, hur de hänger ihop och påverkar varandra och varför många behandlas med massage/naprapat/läkemedel/skoinlägg/bettskenor osv helt i onödan!

I alla fall så fick jag lägga mig på rygg och hon konstaterade snabbt att mitt högra ben var kortare än det andra. Så lyfte hon upp det högra i 90 graders vinkel och tryckte helt lätt vid höften, på psoasmuskeln för att släppa på låsningen.
När hon gjort ena benet kollade hon längden på benen igen, och då var högerbenet helt plötsligt längre än vänsterbenet! På riktigt! Såå fränt!!

Och efter att hon gjort båda benen så kände jag hur ländryggen liksom landade på bänken under mig, den som tidigare svankade!

Hon körde igenom den flera gånger, med lätta tryck och tre andra muskler i benen.

Sen fick jag prova att gå. Jag lutade lite bakåt kände jag, och det var ju såklart eftersom resten av mina muskler drog mig bakåt, som de var vana att behöva göra. Sen tryckte hon sig igenom kroppen och jag fick resa mig emellanåt och känna hur det kändes, och det märktes sån skillnad, trots att det bara var lätta tryckningar!

Jag orkar inte redogöra för allt det. 
Men hon sa att om höftböjarmusklerna är låsta så dras bäckenet framåt och neråt, vilket alltså leder till att man går framåtlutad och måste kompensera detta, vilket man gör med svanken och skuldror och sen vidare i axlar, nacke, käkar... Ja, ni fattar... 

Och hon berättade att såna här låsningar påverkar hela kroppen, även fötter, så är det nån av er därute som går med uppbyggda skor? Har gjutit inlägg? Det har jag... Hon var allergisk mot sånt! Har ni kollat upp så det inte är gracilismuskeln som är förkort och låst och drar upp fotvalvet? Samma med bettskenor; ja, man biter ihop käkarna, men varför? 

Ja, jag skulle kunna fortsätta lääänge...

När jag gick därifrån kände jag mig rak!
Helt rak, utan att kompensera nånstans när jag bara står rakt upp och ner! Och spänningshuvudvärken är borta, likaså nacksmärtan och de spända käkarna!
Lite har det knakat i revbenen, men de är väl kanske på väg tillbaka!

Jag ska tillbaka igen, för det klart att musklerna nog lätt åker tillbaka i början, när de är vana ett visst läge.

Hade massa frågor jag inte hann fråga, T.ex hur man bibehåller denna "grundinställning" som hon kallade det, men det blir nästa gång!

Har ni frågor eller tycker det låter osannolikt så skriv och fråga eller prata med mig Irl. Annars boka en tid hos Lena om ni har ont! 
Ni kommer inte att ångra er!! 



Kommentarer
Postat av: Kickan

Skönt!

2014-08-16 @ 20:25:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback