Fårskinn

När Alvin föddes så fick han ett äkta fårskinn i present av farmor och farfar. 
Och det har vi alltid i vagnen. 
Alltid.

Och vi får ofta kommentarer på sommaren om hur vi kan ha fårskinn i vagnen när det är så varmt!?!? 
Och jag har alltid svarat: Ja men, det kan man väl? Det ska ju svalka va? 

I dessa varma dagar så började jag fundera när Eddie skulle sova. Så jag googlade, mest för att få bekräftat det jag redan visste, och ta bort det där lilla tvivlet som alla frågor skapat....

Och mycket riktigt! 
http://www.gotlandslamm.se/spadbarn.htm

Skinnen värmer på vintern och svalkar på sommaren. De suger upp fukt, upp till 35% och transporterar bort den. 

Så idag, i 29 graders värme har Eddie sovit på fårskinnet. När jag plockade upp han efter tre timmar var han inte ens fuktig!

Nu efter tio minuters amning i mitt knä är vi båda svettiga! 

Så jag kommer fortsätta använda fårskinnet, även i såna här värmeböljor, och veta att det är bra för Eddie! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback