Utmaning 10 - brev till min gympalärare - dag 97

Skulle vart igår, men jag orkade helt enkelt inte...

Vet inte om jag har nåt specifikt att säga till honom. Han var/är en sportintresserad människa, inte nån jätteinspiratör, men inte heller en dålig lärare. 

Skulle kanske vara "Näe, jag hade egentligen inte mens/huvudvärk så ofta som jag antydde, jag var helt enkelt inte så intresserad av idrott."

Däremot kan jag tycka att under hela skolgången, redan från förskolan, ska det inspireras till och införas mer idrott och rörelse. Och särskilt i dagens skärmtider där större delen av vardagsmotionen och "naturliga träningspass" helt försvunnit ur barnens liv. Barn av idag (och inte jag heller när jag var ung) har nån aning om varför det är så viktigt att vi rör oss. Och när nåt känns jobbigt så tror de att det är farligt och slutar i stället för att inse att man då behöver röra sig mera!

De senaste åren har det varit mitt "mission" på jobbet, rörelse i förskolan. Och självklart behöver det inte vara "fyspass" utan använda lek dans och väva in det i vardagen. Träna balans och koordination. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback