Hola!


Har ju varit lite spanska hjälp till U nu två kvällar i rad, läst dialoger, trots att jag inte förstår ett jota och tränat glosor, så nu kan jag alla U inte kunde...
Och så klart har dessa fraser etsat sig fast i min skalle!! Med råge!!
Och trots att det mesta bara är luddigt, mer bara ljud som surrar runt i skallen heeela tiden!
Ett uttryck kan jag i alla fall, och det återkommer om och om igen: Café con leche som betyder kaffe med mjölk.
Så då går jag runt och säger det för mig själv i huvudet! Café con leche!! Café con leche!! Café con leche!! Och blir det riktigt avancerat så blir det Me gusta café con leche, alltså Jag gillar kaffe med mjölk. Kanske ska vara ett el där oxå innan kaffe, eller ett la om kaffe är ett feminint ord, jag vet inte! Och gusta blir det eftersom det handlar om singular, annars heter det gustan.
Ni ser, jag rabblar till och med spanskagrammatik!!
Me sueño español!!
.
Hade samma problem med yoga-mantrat för nåt år sen, och den kunde jag inte heller, utan det var samma ord som snurra i huvudet om och om igen, som om man vore hjärntvättad!!
.
Hoppas det går över!!
Annars är det nog lika bra att ge sig in i spanskan kanske!!
.
Annars då?? Jo, kören!

Det var roligt!! Säger jag med inte full övertygelse... Haha!
Näedå, roligt var det, men svårt!! Man bara kastas in i det, och det är bara att hålla i sig och hänga med!! =)
Det är ju nåt man aldrig sysslat med förut, så det klart att det är svårt!
Men jag tror att det kommer att kännas bättre efter ett tag när man kommit in i det!
Det är ju inte "bara att sjunga" i alla fall! =)
Det är häxor och äppeltuggor och overdrive och metall och tecken och en massa andra grejer att hålla reda på plus texter och sin egen stämma!!
Men en sak är säker; när alla sjunger tillsammans så blir det jäkla häftigt!!
Och att vara en del av det känns riktigt mäktigt!! =)
Så jag ser framemot nästa gång och längtar tills jag känner mig säkrare!
.
Hasta luego!

Kommentarer
Postat av: Mor

Jag läste spanska 3 år på gymnasiet:-) Pero me no habla espñol moy bien eller nåt!! No comprende är en bra fras oxå!!

2010-10-07 @ 12:18:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback