Hopp!!

Jaha, inge Soilwork blev det... Men jag var SÅÅÅÅÅ j*****vla sugen!!!! Min kusin D som var där sa att det avr helt grymt bra, och det gjorde ju inte min hjärtesorg nå mindre.... Buhu... Men men , får väl fler tillfällen... Kusinerna och syrran ska iväg till Kilafors till nästa helg och få se dem igen +en massa andra hård rocksband=nån festival, och då kommer jag missa dem igen!! I och för sig för att jag är i Stockholm, och det är ju för att jag ska se Iron Maiden, och det är ju inte fy skam heller... Är väl kanske inte lika ofta som man har chans att se dem....

Jaja, annars tragglar man på, på jobbet, är ju sista rycket nu, bara denna vecka kvar, sen blir det semester!!! Eller ännu tidigare egentligen, har jobbat in torsdagen och tagit fredagen ledigt, så jag påbörjar egentligen min semester redan efter morgondagen.... Ohh, har inte tänkt så förut, är ju bara en dag kvar!!! Jippie!!
Och vi håller på att packa upp på nya stället nu, så det är ju ganska lättsamma dagar, känns inte riktigt som att jobba, även fast man jobbar...

I söndags jobbade vi, (jobba in torsdagen) och då hade vi Kams-premiär till lunch!! Är så himla gott, och speciellt den första kamsen på sommaren!!  Om det är nån som undrar vad Kams nu kan vara så ska ni få veta det nu:

Kams från Fors

Vitost: Värm c:a 2 liter Gammaldagsmjölk finger varm tillsätt 0.25Msk Ostlöpe rör om låt stå tills den ystar sig ta sedan upp ostmassan med hålslev och krama sedan ur vasslan i t.ex. en sil. (spar sedan vasslan).

Sötost: 2½ liter mjölk kokas upp rör i ½ liter filmjölk eller 0.25Msk ostlöpe, 1 ägg, ½ kanel och låt det sedan sjuda tills lämplig konsistens. Toppa i början utav kokningen ostmassan med 1 dl sirap ta upp och sila bort vasslan. (spar sedan vasslan)

Kams: 2½ dl mjölk, 310 g kornmjöl, 120 gr vetemjöl. 1/4 dl sirap, ½ hg messmör, salt.

Blanda samman ingredienserna till en deg och kavla ut kakor c:a ½ cm tjocka koka dem i en vassla som blev över när du gjorde färsk och sötosten, när kamsen flyter upp är de färdiga.

Servera med Sötost - Vitost - Messmör - Smör


Det ser nog inte så aptitligt ut för den oinvigde, dessa runda, gråa kakorna, men med alla tillbehör tillhör de en av mina absoluta sommarfavoriter!!

Egentligen borde man lära sig göra Kams, så man kan laga själv i framtiden, för nu är det mest gamla gummor som står och lagar, och när de dör är det ju ingen som kan föra traditionen vidare... Och en sommar utan Kams vore som en dator utan skärm....

Nu ska jag hem och sova, blev sent igår kväll och tidigt imorse, så min kropp ramlar snart ihop...

Puss på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback