Tack igen!!

Tack för alla era fina kommentarer!
Känner att jag kanske ska berätta lite mer om min gaviditet.
Oj, tycker fortfarande det känns som om jag pratar om nån annan när jag säger det.
Men men, man lär väl vänja sig med tiden, om ca 6 månader kommer den, oavsett om jag tror det eller inte!!
.
Nu är jag i alla fall i vecka 12, enligt våra egna beräkningar.
Och på gravid.se står det såhär om v.12:

I vissa landsting erbjuds man i vecka 12-14 att göra ett NUPP / KUB-test, vilket innebär att man via ultraljud gör kontroller för att utläsa eventuell förhöjd risk för kromosonskada. Det finns även privata kliniker som erbjuder ultraljud, i Stockholmsområdet finns t ex Ultraljudsbarnmorskorna och i Malmö finns Emma Ultraljudsklinik. Läs mer om Ultraljud här. Runt v.12-14 erbjuder många landsting även ett läkarbesök.

Ditt barn är ca 60mm långt från huvud till stjärt och vikten är omkring 18g. Barnets huvud blir rundare i formen och hon eller han ser mer och mer ut som ett människobarn från topp till tå. De inre organen fortsätter att utvecklas, speciellt hjärnan. Fingrar och tår har delat på sig och skelettet blir allt hårdare. Könsorganen börjar formas i enlighet med fostrets kön.

Hypofysen som sitter på hjärnans undersida, börjar producera hormoner och stämbanden börjar bildas. Barnet rör sig alltmer i livmodern och kan le, rynka pannan och suga på tummen. Matsmältningssystemet klarar nu att tillgodogöra sig glukos (socker) och navelsträngen transporterar näring och avfallsprodukter mellan moderkakan och barnet.

Även tänderna och tandhygienen påverkas av en graviditet, läs gärna mer på vår sida
om tänder och tandvård under graviditeten och hur man kan förebygga eventuella problem.

Jag har inte skrivit in mig på BVC än, för våran barnmorska har semester, men på måndag är hon tillbaka och då ska jag genast boka en tid för inskrivning! Enligt kalendern på gravid.se så kan vi vänta vårt lilla mirakel 7:e mars.
.
Trots att man kanske kan tro att jag kan detta eftersom jag jobbar på förskola, så känner jag mig HELT grön inom området!! Vi jobbar ju bara med barn från ett år och uppåt, och detta med graviditet har jag ju, om än haft vänner och systrar som gått igenom, men aldrig varit med om själv, och det klart att det är svårt att till sig allt från nån annan.
.
Jag har i alla fall mått bra hela tiden, har inte kräkts en enda gång, vilket jag är mycket tacksam över!!
Lite känsligare på att äta regelbundet är jag, blir jag hungrig, då går det fort, och tar det en stund innan jag får i mig nåt så blir jag lite illamående. Har även varit tröttare än normalt, vilket verkar vara helt normalt, och nu däckar jag varje dag i soffan efter jobbet!
.
Annars har jag inga symptom, förutom ömma bröst, så ibland undrar jag och jag bara inbillat mig allt, och egentligen bara är skendräktig!!
.
Så som ni kanske redan gissat så kommer denna blogg så sakteliga gå över från en träningsblogg till en gravidblogg och senare mammablogg, men mina intentioner och fulla förhoppningar är att när väl detta lilla liv tryckt sig ut ur min kropp så ska jag återgå till träningsblogg igen, kombinerat med bebisliv.
Jag är fortfarande inte vid mitt mål (även om jag inte har nåt mål, men det är många kilon kvar än tills jag är hälsosam!!) Självklart kommer jag inte att jaga kilon under graviditeten, men att fortsätta röra på mig, och försöka hålla mig till nyttig mat, det ska jag göra, och det mår ju både jag och barnet bra av!
Jag har i alla fall inte gått upp nåt än, vilket jag oxå är tacksam, och förvånad över. Tycker verkligen inte att jag förtjänar det med tanke på vad jag stoppat i mig i sommar!!
Ca 2 kilon har jag gått upp, från -20 kg, men det var nog pga träningsuppehållet i början av sommaren, och som sagt, allt jag stoppat i mig i sommar. Men de senaste fyra veckorna har jag gått ner ett hekto i veckan.
Känns bra!
.
Ja, så så ligger läget...

Kommentarer
Postat av: Paulin

Underbart, I love gravidbloggar! :D och STORT grattis till det lilla pyret! Fantastiskt! Jättekul!

2011-08-22 @ 17:10:14
Postat av: Kajsa

Spännande!

2011-08-22 @ 19:28:19
URL: http://kajsalinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback