Är jag en pessimist??


Satt och läste senaste numret av Amelia. Bläddrade fram till en artikel som hette Hoppa på nya optimisttrenden: Don´t worry-be happy! Där pratar man om alla nya glada människor t.ex Kevin Borg som fick hela svenska folket att le igenom tv-rutan, och Barack Obama som säger "Yes, we can!", och alla filmer med positiva budskap som Yes man med Jim Carrey och Happy go lucky som sägs vara en otroligt glad och positiv film. 

 Och känner att "JA, det ska jag göra". Har varit världens surpuppa känns det som, är ofta väldigt arg och grinig tycker jag själv, allmänt stingslig liksom. Men anledningarna till glädje känns ju begränsade när t.ex. världen står i lågkonjunktur, bensinpriset stiger, det är besparingar överallt inkl jobbet, E är arbetslös, vi har en massa utgifter dessa månader som automatiskt ger mindre pengar, jag är inne i en riktig tröttperiod som innebär att jag somnar i soffan varenda kväll, går igenom dagarna som i dimma och orkar inte umgås med  vänner utan vill bara häcka hemma. Men på slutet har jag faktiskt försökt, har varit ut på lite promenader, försöker hälsa på ALLA jag borde hälsa på, men vi har väldigt många vänner, så det tar lite tid, försöker få inspiration och glädje till jobbet i alla fall, har anmält intresse till två kvällskurser. Så jag känner att jag börjat, och denna artikel fick mig att bli ännu mer optimistisk, och ännu mer på G.

De hade skrivit en liten "Optimistskola" oxå, så jag tänkte jag skulle dela med mig av den till er, som kanske inte har Amelia.

1. Kartlägg ditt tankemönster
Gör två kolumner på ett papper, i den ena skriver du "Tanke"  och i den andra "Situation". Skriv sedan ner dina tankar under några dagar och när du tänkte dem. Sätt + eller - på de tankar du skrivit ner. Hur ser det ut? Är det mest positiva eller negativ tankar? Finns det någon tanke som ständigt återkommer?
Detta kommer jag nog inte att göra, men det skulle kanske funka, särskilt om man upptäcker att det är mest negativa tankar, vilket jag tror att det skulle bli..

2. Utmana tankarna!
Många tankar är automatiska, de dyker upp spontant när du t.ex möter någon som inte hejar. Och många automatiska tankar är negativa, du kanske t.ex tänker "han är ute efter att såra mig" eller "det här händer alltid mig". Hur påverkar tankarna dina känslor och ditt sätt att agera? Är det möjligt att tänka annorlunda??
Detta praktiserade jag faktiskt i söndags. När vi var på SPA:et och de undrade om jag ville skjuta upp min tid till kl 4 tänkte jag verkligen "Varför ska det alltid hända mig??" och tårarna brände under ögonlocken... Jag kände att jag verkligen gjorde det värsta av situationen, och jag vet inte varför, jag satt verkligen och fundera "Men herregud Helena, det handlar om tre timmar extra på ett SPA, varför reagerar du såhär??". Men sen när vi låg i poolen igen så kände jag ju att det blev ju jättebra, vi var ju verkligen inte på sämsta stället för väntan. Det gjorde ju inte ont nånstans att vara där nå timmar extra.

3. Säg nej till negationer
Bort med ord som: nej, aldrig, inte och men.
Ha, detta är lättare sagt än gjort, det brukar jag försöka med barnen. Man säger ju att barn inte hör ordet inte, så ibland när man kommer på det så provar man, men det hinner inte gå en kvart innan man sagt det. Men man kan ju försöka, minska ner på det i alla fall. Ibland måste man ju säga nej oxå för att må bra.

4. Älta inte sånt du inte kan göra nåt åt!
Ha, ja om ovanstående är svårt så är ju detta rent omöjligt. Detta är jag nämligen en expert på. Även fast jag kanske har blivit lite bättre, men det är ju så himla....roligt?? Näe, men enkelt!! Det är ju så lätt att gnåla och gnälla på andra eller på sånt man inte kan göra nåt åt. För om man skulle ägna sig åt sånt man kunde göra nåt åt skulle man ju behöva anstränga sig och engagera sig. Men OK, nu blir det till med hårdhandskarna. Jag säger som en stor känd föreläsare jag inte minns namnet på just nu: "Vem äger problemet??" Är det inte jag, så ska jag släppa det!!

5. Skriv tacksamhetsdagbok
Skriv ner minst tre positiva saker varje dag. (Det är vetenskapligt bevisat att det fungerar, efter en månad kände testpersonernasig ett ökat välbefinnande.)
Ja, detta tänkte jag ju definitivt inte göra. Ett sånt där onödigt nej. Men nu när jag sitter och skriver så känner jag att jo, varför inte?? Vad har jag att förlora?? Så dagens tre positiva kommer senare.

6. Odla dina vänner
Nära relationer gör oss lyckliga.
Ja, detta har jag ju oxå börjat lite smått med. Som sagt så har vi ju väldigt många vänner, och så tänker jag att mina närmaste kan ju kanske vänta, de finns ju där ändå. Fast samtidigt är det väl de man ska vårda mest, för de är ju de som får mig att må allra bäst. Våra vänner och släktingar är i alla fall ett konstant dåligt samvete, även fast vi mycket sällan sitter hemma själva. Men ok, ska försöka ägna lite tid åt alla jag bryr mig om, och mycket tid till mina närmaste. Vart tiden ska komma ifrån får jag klura på sen.

7. Gör något nytt
Testa en ny motionsform eller gå en ny väg med barnen till dagis.
Detta begränsas ju faktiskt lite i och med att vi bor i en liten by på landet. Träningsutbudet är begränsat, och jag åker bil till jobbet. Men däremot hade jag tänkt börja pump igen, men just nu är det faktiskt ekonomin som stoppar det. Men efter marsmånad blir det kanske, och då har jag förhoppningvis promenerat så pass att jag fått upp lite kondition och då blir det lättare att träna. Sen hoppas jag att yogan kommer igång snart, jag längtar!! Ska snart försöka mig på ett till yogapass hemma själv, har bara blivit ett hittills...

8. Försätt dig i flow
Låt dig regelbundet uppslukas av något som du gillar, t.ex löpning, dans, läsa, måla... Och låt inget annat störa dig.
Ja, jag ska försöka. Har varit ute på promenader, har även varit ute och fotat nu, har varit så himla fint väder!! Läsa vill jag göra, har massa olästa böcker, men hittar inte riktigt nån tid då vi fortfarande ser Lost på kvällarna. Och så yoga då. Men nu då E är arbetslös är det ännu svårare än innan att hitta tid för sig själv. Nu får jag ju inte ens vara själv när jag slutar tidigt. Just nu är jag själv, för jag vägrade följa med E och skruva med sin skoter. Det är därför jag får till ett så långt inlägg, annars skulle han ha suttit å gnällt över att jag sitter så mycket vid datorn. Vi har även fått en deltidsinneboende tror jag, B, som även han gnäller på mig så fort jag närmar mig datorn, lite irriterande, känns som om jag har två "kärringar" som gnäller på mig! Dessutom är ju E ännu mer sällskapssjuk nu eftersom han är ensam hela dagarna, så då blir det ju ännu svårare. Men försöka göra saker som man gillar borde ju vara ganska lätt.

Ja, det var vad de hade för tips. Och man är ju sin egen lyckas smed, så nu är det bara för Mig att tag i Mitt liv! Och det ska jag banne mig göra nu. Ska även gå ner i vikt nu! Jag måste! Jag har inte vägt mig, men det är för att jag är övertygad om att jag väger mer än jag nånsin har gjort, och jag vill verkligen inte veta hur mycket det är, skulle bara må ännu sämre då. Men nu ska det banne mig gå!! Det måste gå! Har försökt börja göra små förändringar, så det inte ska bli så jobbigt och svårt på en gång, så är tanken att det blir mer och mer eftersom. Håller tummarna själv!!

Nu ska jag bli en optimist istället för en pessimist, som Winston Churchill sa: "En pessimist ser svårigheter i varje möjlighet. En optimist ser möjligheter i varje svårighet.

Nu kom E så det är bäst att sluta!!
  

Jo just, dagens tre positiva:
1. Detta krafttag för mitt nya liv!!
2. Promenad, har varit ute på en, trots -16 på termometern.
3. Vädret, så hiiiiimla vackert!!
Detta kort knäppte jag igår:


http://paddyinengland.blogspot.com/2009/01/smiley-face-ridiculous.html
Don´t worry, be happy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback