Stjärnorna på slottet, del 2

"Den längsta och kortaste resan en människa kan företa sig, är den mellan ögat och hjärtat"
Björn Ranelid

"Varje människa på jorden finns i endast ett exemplar"
Björn Ranelid

"Endast antiintellektuella människor avstår ifrån att motionera och sköta sig."
Björn Ranelid

"På det sättet att du inte faller ner i nåt slags gemensamt förfall. Man tänker såhär att det spelar ju inge roll hur du ser ut, hur man är klädd, hur man doftar. Jag menar herregud, frun ska inte behöva titta på en man som sitter och dricker öl varje kväll och inte bryr sig om hur han ser ut. Jag menar dom ska också ha ett sexualliv."
Björn Ranelid

Go Björn, go Björn!

"Kolla på honom nurå, sprinterkungen!"
Kjell Bergkvist om Tommy Körberg när han cyklar iväg, men typisk Kjell-stockholmska.

"Vi for nog börja röra på oss, han har nog börjat prata för länge sen!"
Kjell Bergkvist manar på de andra när de är på väg till Björns frukost.

"Det är bland det värsta jag vet, det här jävla mobbandet, som barn ska leva med och även vuxna."
Kjell Bergkvist om Björns historia.


"Är han färgad, eller är han sån...från början?"
Meg Westergren om Björns hårfärg... Ja, man undrar ju... Annars måste man se och höra henne för att förstå hennes bräcklighet och hjälplöshet...


"Bara vi slipper dansa. Organiserad förflyttning som kallas dans, det är inte min påse."
Tommy Körberg funderar över vad de ska göra.


"Apropå hiss, var kan man slå en liten kiss, till att börja med?"
Kjell Bergkvist kommer in på Göteborgsoperan

"Hon hade munnen ihopsnörd som ett kalkonarsle, och jag tänker att den enda frihet hon känner till är humorfriheten."
Tommy Körberg om Biskopen, när han sjöng på Astrid Lindgrens begravning"


"...man har inte farit iväg och satt sig på nå höga hästar, utan man är den man alltid har varit..."
Kjell Bergkvist om Siw Malmkvist


"Fastna inte i pungen med den där nu bara."
Kjell Bergkvist till björn när han ska öppna en champagneflaska.


"Jag har sagt det förr och jag kan säga det igen. För mig är det preteniöst jävla dynga"
Kjell Bergkvist om Bo Widerberg och hans verk.


Har nu sett klart andra avsnittet av Stjärnorna på slottet, och det är ett underhållande program, pensionärsvarning kanske, men det kan jag ta, närmar mig ju den åldern i alla andra avseenden... =)


Och nu förstår jag lite bättre vem Björn Ranelid är.
Det var faktiskt en väldigt tragiskt avsnitt.
Jag upplevde verkligen att man ska inte ta till sig allt som står i tidningarna.
Som jag skrev innan så baserades allt jag visste om Björn på andras åsikter, och såhär i efterhand inser jag ju att det var en väldigt felaktig bild jag hade, given av media. Det vissa kallar humor är för andra ren och skär mobbing. Det är lätt att peka ut personer som avviker sig från det "normala", men man kan inte säga nåt förräns man ser alla sidor. Det finns alltid minst två sidor av en historia.

Se det andra avsnittet av Stjärnorna på slottet på SvtPlay om ni vill veta Björns historia.


Ikväll klockan 20.00 sänds det tredje avsnittet, och om inte E har nått emot det, så kommer vi att se det!
Om Meg, om jag itne ryter ihop av hennes bräcklighet, och ynkliga livrädda röst...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback