Jaha, fjällturen då...

I fredags, direkt efter jobbet så blåste vi till Bydalen. Jag, E och V & J och M med deras två barn L 7 mån och S 3 år.
Eller egentligen passerade vi Bydalen, och Höglekardalen och parkerade vid en vägbom där vägen leder till Hosjöbottnan.
Lastade ryggsäckarna, som vägde sina kilon... Min vägde strax under 17 kg vid sista vägningen... Sen fick jag ta V´s säck oxå, som vägde närmare 5 kg... Det kändes i axlarna kan jag säga!!
Den vägen traskade vi i ca 2 km uppförsbacke innan vi tog av in i skogen och fortsatte.
Eftersom vi hade barn med oss så tänkte vi att vi inte skulle gå så långt, M hade en önskan om en plats som låg 5 km bort, men vi räknade inte med att barnen skulle orka mer än 2-3 km. Men när vi slog läger så hade vi gått på i 6,5 km!!
Inte alla broar på vägen kändes stabila!!
Efter 6,5 km hittade vi en fin liten plats där vi reste våra tält!!
Full aktivitet med tältresning och braständning!
Vi myste en stund vid brasan, men de flesta var trötta och det blev en tidigt kväll!!
Och eftersom kvällen blev tidig, blev även morgonen det!!
Vid sju var alla vakna, och på gång med frukost!! (Vissa var vaken ännu tidigare oxå)
Själv trodde jag att jag skulle sova som en stock, även om jag väntat mig att det skulle vara lite obekvämt och så. Men jag somnade inte på allvar förrens vid 4 på morgonen... Låg bara och halvslumra och kom inte till nån riktig ro. För att inte tala om bekvämligheten!! Herregud, höfter har ju ingenstans att ta vägen när man ligger på ett liggunderlag!! Och inte axlarna heller för den delen!!
Efter denna helg är jag rätt säker på att jag vet hur foglossningar känns, utan att ha varit gravid!!
Om ni tittar på den otroligt konstnärliga bild, så kanske ni förstår problemet!
(Den som ligger visas bakifrån)
Den översta bilden visar hur det blir när man ligger på en madrass, i sen säng, då sjunker ju höfterna liksom ner i sängen, och ryggraden hålls förhållandevis rak (ryggraden vissa här i orange), men om man däremot ligger på ett liggunderlag, direkt på marken, som den nedre bilden visar, då skjuts ju liksom höfterna åt sidan, och ryggraden blir sne, och all vikt hamnar på höfterna som därmed utstrålar otrolig smärta!!
.
Ja, det om detta...
Efter frukost så packade vi för en dagstur och gav oss iväg!
Tyvärr hängde molnen tunga och dimmar var tät denna dag, så nå mycke fjäll fick vi inte se!
Men vi tog oss upp på kalfjället i alla fall!
Vi hade tänkt vandra till en sjö, som låg uppe på fjället, men då vi trodde att vårat läger låg längre bort än vad det gjorde så hamnade vi fel upp på fjället, och orken hos barnen räckte inte hela vägen fram till sjön sen.
Men 6 km traskade vi runt i alla fall, innan vi var tillbaks i lägret!
Men rätt vad det var så lättade dimman åt ett håll, och man kunde skönja lite vyer!
Dock förändrades det fort, ena minuten var det det dimma, nästa klart, och nästa var det dimma igen!
Här bakom dimman döljer sig ett fjäll!!
V, som hävdade att det var jobbigt att gå, var den som gick mest av oss, då han gärna travade i väg på höga toppar och sånt som ingen annan orkade! Här ser ni honom, en liten svart prick i mitten!
Riktigt vackert är det, även fast det var dimma!! Knäppte närmare 300 kort, men jag kan ju inte lägga upp alla här!! Måste försöka begränsa mig!
Dessa bilder är tagna på samma ställe, med bara nån minuts mellanrum!!
Naturens egna, vackra kompositoner!
Sen var det lunchdags!! Först måste man hitta en bra plats!! Denna fick duga!
Bullens pilsner korv och makaroner!! Det var smaskens det!!
Sen travade vi hemöver då barnen var rätt trötta!
Hittade orsaken till bruset vid lägret oxå, ett vattenfall bara en liten bit ovanför!
Sen var tillbaka hemma och tog det lugnt!!
Samlade ved, torkade ved och torkade skor som inte riktigt höll måttet!!
Och då får man ta vad man har!!
Knäppte lite kort på lägret!
Sen åt vi mera mat!! En sak som jag aldrig upplevde på fjället var hunger!!
Vi åt frukost, godis, lunch, godis, mellanmål, godis, middag, godis, kvällsfika och mera godis!!
Herregud, känns som ett under om vi skulle ha gått ner nåt i vikt!!
Det är ju en sak som är bra med turer i fjällen, man får äta huuuur mycket godis man vill, då man MÅSTE *blink, blink* få energi, det handlar oftast om överlevnad faktiskt!! Synd bara att kroppen struntar i om man är på fjället eller inte....
Sen gick vi faktiskt på en liten promenad till, bara för att ha nåt att göra!! Då första turen slutade redan vid halv ett, eftersom vi började så tidigt!! Vi skulle leta efter en kåta som skulle finnas bara en bit ifrån oss, enligt kartan, men vi fann den aldrig!
Och som tur var så var det dags för middag när vi kom tillbaks!! =)
Som V hade längtat efter sin middag!
Osså var det min tur att gå den branta vägen ner till ån för att diska...
En diskborste a la fjällen!!
Jag och älskling!!
Resten av kvällen spenderade vi runt lägerelden med bus, mys och skratt!!
Det enda som saknades var en gitarr, och nån som skulle ha kunnat spela på den!!
Barnen var trötta och gick villigt och la sig tidigt, även om de inte somnade på en gång!
Men det var vääldigt mysigt, att bara sitta där! Och för att inte vakna lika tidigt, så höll vi ut ända tills halv elva!!
Vid åtta var alla vakna på söndagen!
Jag hade sovit bättre i alla fall, om än lit vakna stunder oxå.
Men denna natt berodde det nog mest på regnet och stormen!!
Fast det var inte läskigt, bara mysigt att ligga där i tältet och höra smattret, och vinden piska!!
För inne tältet var det helt vindstilla! Även om tanken att yttertältet skulle blåsa bort slog mig både en och två gånger!!
Men efter frukost så började faktiskt solen kika fram och på turen tillbaks till bilarna var det riktigt vackert!!
Efter ytterligare 6,5 km var detta en väldigt glädjande syn!!
Bron vid vägbommen där vi lämnade bilarna!!
ÄNTLIGEN TILLBAKA!!!
Efter 2,3 mil så var helgens bravader slut!!
Är nöjd att jag klarade det!! Både att gå och att bära ryggsäcken!!
Visst är axlarna ömma, och höfterna, och ryggen och jag är svullen runt fotlederna, av nån okänd orsak, och jag har sovit dåligt, och obekvämt, och jag har frusit, men att fjällvandra är verkligen värt det!!
Såå underbart! Och vackert! Och härligt! Och jag skulle gärna göra det igen!!
Bara kroppen hinner återhämta sig!!
Men det jag skulle komma till var, att tänk hur duktiga barnen har varit!!
V som egentligen inte är den sportiga killen, och S, 3 år gammal!! De har oxå gått 2,3 mil!! Och V har som sagt gått ännu längre, upp på alla toppar!! Huuur duktiga som helst!! Hade aldrig trott att de skulle orka så mycket!!
.
Nu ska jag göra nån nytta innan jag sätter mig tillrätta i soffan framför Biggest loser Sverige!
God kväll!
.
(OBS det blir ingen motion i dag!!)

Kommentarer
Postat av: Linda S

hej helena, brukar kika in på din blogg ibland. tycker den är rolig o läsa o du är duktig o skriva. vilka fantastiska illustrationer !! kram linda

2010-09-13 @ 19:50:48
Postat av: Mor

Fina bilder!! Men vilken mastodontpackning, tur du inte behövde bära den hela tiden!

2010-09-13 @ 20:03:54
Postat av: lotta

Åh vad mysigt ni ser ut att ha haft det! Vacker natur, trevligt sällskap, frisk luft... Har själv aldrig fjällvandrat men skulle gärna prova på.

/Lotta

2010-09-13 @ 20:55:10
URL: http://atollenrock.blogg.se/
Postat av: Helena

Linda: Alltid kul att se vilka det är som är in här egentligen!! Tack för komplimangerna!! Illustrationer är inte min starka sida, konstnärlig är nåt jag aldrig kallat mig, men jag gör mitt bästa!

Mamma: ja, den kändes!!

Lotta: Ja, det var verkligen mysigt!! Och det är ju inte så svårt som man tror! Detta var min första riktiga fjälltur oxå, men det kändes riktigt, bra, hade packat rätt grejer, hade ju ingen aning innan om vad man skulle behöva! Men det är ju bara att dra iväg egentligen!!

2010-09-13 @ 21:11:34
URL: http://helelena.blogg.se/
Postat av: Helena H

Va härligt ni ser ut att ha haft det!!!

Blir faktiskt sugen själv. Har fjällvandrat lite med mamma några gånger, men vi har alltid gått dagsturer och inte tältat. Blir ju mycket mera äventyr med tält;)

Och kul att V gillade det också!

2010-09-14 @ 09:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback