Elakt påhitt!!

Var ju på lucia igår, och som vanligt var alla jätteduktiga!
V´s klass hade typ.... en musikal!?!? De sjöng en liten teater om den kristna julberättelsen.
Sen var det niornas luciatåg, och en sak slog mig, eller igen ska jag säga, minns att samma sak slog mig ifjol när vi var och tittade på luciatåget, och det är vilken otroligt elak och förlöjligande tradition Stjärngossar är!
För tjejerna är det ju lugnt, lucia är ju nånting vackert, nånting fint som alla vill vara.
De kommer ju liksom med respekt. Men tänk att vara 15 år, finnig och fett hår, en basröst som du inte lärt dig behärska, du är rätt osäker och obekväm i din egen kropp, med dina egna kläder. Och så ska du ta på dig en vit långklänning, som kanske ändå är det bästa med hela outfiten, om det inte vore för att det sällan är nån som lägger ner nån energi i killarnas särkar, utan de är oftast två-tre deci för korta, lite tajt i halsen och/eller för korta ärmar. Lägg därmed till en strut, med ett gulligt band runt hakan, som liksom framhäver ansiktet med de röda finnarna ännu mera och sen en rätt löjlig guldstjärna i handen som pricken över i:et, och så ska du använda din nya röst till att försöka sjunga Staffan var en stalledräng.
.
Och förnedringen är total!!
.
Snacka om att knäcka den lilla manlighet man kanske hade lyckats bygga upp som 15-åring...
Jag vet då att jag skulle knappast ha ställt upp på det!! Jag beundrar verkligen de killar som faktiskt gör detta!!
Strongt jobbat tycker jag!
(Och då menar jag främst i nian, på dagis och i småklasserna är de nog inte lika farligt)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback