Slumpen eller totalt oprivat??

Alltså, hur utvecklat är internet egentligen?
Eller alltså... Väldigt mycket såklart, men hur mycket privatliv har man egentligen??
Har Staten koll på en??
Har Polisen koll på en??
Har stora företag koll på en??
Är det konspirationsteorier, eller är man helt totalt utlämnad när man befinner sig på internet??
.
I vanliga fall funderar jag itne så mycket över detta, men när jag går in på Blondinbellas blogg och ser denna reklambanner mellan två inlägg så måste jag faktiskt börja fundera!!
Det kan inte bara vara slumpen! Omöjligt!!
Vad är det som är så knasigt kanske ni undrar??
Jo, det där är ju PRECIS de grejer jag var in och kollade på senast, på ellos.se.
Den i mitten är sport-bh´n jag köpte, jag kollade på den första, och det där är armbandet som jag tänkte köpa för att det var billigase på sajten.
.
Vad är oddsen för att det??
.
Som sagt så jag tror inte att det är slumpen, varför ska Ellos annonsera ett armband som förmodligen är så gammalt att de rear ut det?? De måste ju vara på nåt vis så att ellos.se kan se vad jag varit inne på.
Det bara måste vara så!
.
Och det tycker jag är skrämmande!
.
Vad tror ni??
.
.
Uppdatering:
Ok, nu vet jag varför...
Hittade detta när jag klickade på bannern...
Olustigt ändå tycker jag...

Kommentarer
Postat av: Maria

Det mesta du gör å kikar på på nätet registreras. Ffa på sidor som säljer saker så de kan ta fram statistik, anpassa sidorna efter kunderna mm, de följer hela ditt besök, ex senaste klick, hur långt kikade du (varukorg men inget köp) osv osv. Givetvis automatiskt med hjälp av olika program. Man är nog minimalt privat när man använder sig av nätet, men det är nog dom flesta medvetna om ( trodde jag) så för min del är det inget jag tänker på eller tycker känns obehagligt faktiskt.

2011-05-09 @ 21:42:10
Postat av: Maria

Hade skrivit värsta långa kommentaren....men iaf, finns många företag som lever på att följa dina nätvanor Ffa på sidor som säljer saker just för att kunna anpassa till dig och få dig att avsluta ett köp, inte bara kika. Man är nog väldigt transparang på internet och det mesta går nog att få fram. Tror (trodde?!) nig att de flesta är medvetna om detta så för min del tänker jag inte ens på det fast jag vet det. Är väl värre om man skulle vilja dölja nått. Även i fysiska affärer finns de då och då människor som följer dig! Vilka hyllor du tittar på, höjd, hur du går i affären, vad dy köper om du köper osv osv! Så storebror ser dig ;)

2011-05-09 @ 21:48:11
Postat av: Helena

Jo, visst förstår jag att "Storebror ser mig", men jag trodde inte att vem som helst, eller i alla fall stora företag kunde se precis allt jag gjorde.

2011-05-10 @ 18:17:05
URL: http://helelena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback