Bagarn!!

Det blev semlor idag, och vilka semlor!!
Om jag får säga det själv så kan det ha varit de godaste semlorna jag ätit!!
De vart sådär riktigt lätta och luftiga som annars bara köpta semlor blir!!
Och så blandade jag mandelmassan med urgröpet och lite mjölk!
Och en liten skvätt socker i grädden!!
Smaskens!! Blir nog mer än en semla idag! Men är det fettisdag så är det, och är man gravid så är man!
.
Receptet jag använde hittade jag här: http://www.semlor.nu/klassiska-semlor
Men jag halverade det, använde vanligt vetemjöl och kortade ner både knådningstid och jästid.
Knådade kanske 10 min, jäste nog 30 min första gången, andra gången mellan 30-40 min, men med lite värme från ugnen, så de jäste bra ändå! Och så penslade jag de med lite vatten innan gräddning.
.
Som sagt, riktigt smaskens, även gästerna lät nöjda!

Kommentarer
Postat av: Maria

Vill oxå ha just en sån semla!!!!!!

2012-02-21 @ 22:48:44
Postat av: Helena

Det finns kvar!!

2012-02-22 @ 08:24:15
URL: http://helelena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback